18 עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים הותקנו בחריש
כמה עולה הטענה מהירה, היכן ניתן לטעון את הרכב בחריש, האם בחריש דרום תהיה תשתית להטענה לכל דייר, ומה הקשר בין עמדות הטעינה החדשות בחריש לגביית תשלום עבור חניה במרכזים המסחריים בעיר?
בשבועיים האחרונים התקינה חברת צ'ילו בלו, המוכרת יותר לתושבי חריש בשמה הקודם – קבוצת MORE, עמדות הטענה חשמליות בשני הקניונים שבבעלותה.
"במרכז החדש, מור בעיר, התקנו שתי עמדות מאוד-מאוד מהירות, ניתן להטעין את הרכב בחצי שעה בלבד כשהסוללה ממש ריקה. התקנו גם שש עמדות הטענה רגילות. בנוסף, בקניון מור חריש, הממוקם בכניסה לעיר, התקנו שתי עמדות מהירות, ובהמשך אני מאמין שנוסיף עוד כמה עמדות רגילות", מפרט איתי הנס, מנהל הנכסים המסחריים של החברה.
עמדות ציבוריות אלה מצטרפות לעמדות הטענה נוספות שצצו בשנה האחרונה בעיר וגרמו למהפכה של ממש עבור בעלי רכב חשמלי, שנאלצו עד לפני כשנה להרחיק עד פרדס חנה וכעת יכולים להטעין את רכבם בקרבת הבית.
מוטי אסרף, מנהל תפעול ולוגיסטיקה במרכז עמית, ברחוב טורקיז, מספר שלפני חודשיים הותקנו בחניית המרכז שתי עמדות רגילות.
"זה התחיל מהדרישה של השוכרים במרכז שהם בעלי מכוניות חשמליות, ומאז זה עובר מפה לאוזן. יש לנו כבר לקוחות קבועים מהסביבה שמטעינים את המכוניות שלהם כל הלילה. בהנחה שנראה שזה מתפתח ויש דרישה גבוהה, נוכל להרחיב את השירות, יש לנו כבר תוכניות לכך".
הראשון שזיהה את הדרישה והצורך הדחוף בחריש, שאין בה עדיין עמדות ציבוריות שהוקמו על ידי עיריית חריש, הוא אורי בר, בעל המרכז המסחרי בר סנטר, ברחוב אודם. שש עמדות, 2 מהן מהירות, הותקנו במרכז במהלך השנה האחרונה, ולדברי החברה שהתקינה ומנהלת את הטעינה, SYNC מבית קבוצת כהנא, קיים ביקוש גדול מאוד לעמדות הטעינה. כיום מחיר טעינה רגילה הוא 1.5 שקלים לקוט"ש, ואילו טעינה מהירה 2.3 שקלים לקוט"ש. המחירים מתעדכנים באפליקציה.
להטעין את הרכב ולשתות קפה
מחירי ההטענה דומים גם בשני המרכזים האחרים. במרכז עמית עמדות ההטענה של תדיראן הותקנו על ידי חברת Edge Control והמחיר למשתמש הוא 1.6 שקלים לקילוואט ללקוחות מזדמנים. אסרף מדגיש כי "לקוחות קבועים מקבלים הנחה".
במרכזים של מור, ההתקנה בוצעה על ידי חברת סקאלה אנרג'י ולדברי הנס מחירי ההטענה הם 2.1 שקלים לקוט"ש בהטענה מהירה ו-1.5 שקלים לקוט"ש בהטענה רגילה.
"לא עשינו את זה בשביל רווח. אם אני ארוויח 1,000 שקלים אני אגיד תודה", מדגיש הנס. "זו יוזמה פרטית שקידמתי אך ורק לטובת שירות לקוחות. ואני לא אשקר, מבחינתי הרווח הוא שאנשים יבואו, יטעינו את הרכב, ובזמן הזה יסתובבו בין החנויות במרכז וייהנו בו. מההטענה עצמה אני לא באמת מרוויח".
גם אסרף מנסה לעודד את הביקור במרכז ולהעלות את המכירות בחנויות. הוא קורא לתושבים לבוא ולהטעין את הרכבים במיקום "שקט ונוח" ומציין כי "בזמן שאת/ה מטעינים את הרכב אפשר לשבת ולשתות קפה במאפיה מס' 1 בחריש".
אין הסדרה חוקית
על פי נתוני מבקר המדינה מתן אנגלמן, עד אפריל 2023, הוקמו במימון משרד האנרגיה 1,460 עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב פרטיים, כ-58% מתוך יעד של 2,500 עמדות. מתוכן, הוקמו רק 79 עמדות לטעינה מהירה.
מעבר למספר העמדות הציבוריות הנמוך, פריסת העמדות נתקבלת בבעיות נוספות. אירה מקיינקו, תושבת חריש ועורכת אתר הרכב החשמלי פלאג-מג מציינת כי הדו"ח שפרסם אנגלמן מבקר את משרד התחבורה שלא הציג הנחיות על אופן השימוש הנאות בעמדות הטעינה הציבוריות, וכן כלים לאכיפתן. "יוצא שבד בבד עם התקנת עמדות הטעינה הציבוריות לרכבים פרטיים, לא בוצעה הסדרה חוקית של מקומות החניה שלצידם הן מותקנות, וכל נהג יכול לחנות בהן ללא מגבלת זמן וללא השלכות חוקיות".
בר מאשר שאכן התופעה קיימת גם אצלו במרכז. הוא גם מוסיף שהוא מנסה להתמודד עם התופעה על ידי הצבת שלטים.
הנס מנסה להתמודד עם התופעה של חניה ממושכת במרכז בכללותה, באמצעות גביית תשלום על חניה בקניונים.
"בקרוב אנחנו הולכים להפוך את החניונים שלנו במרכזים בחריש לחניונים בתשלום", הוא מסביר. "שעתיים ראשונות יהיו בחינם לטובת מי שרוצה להטעין את הרכב או לבקר בחנויות המתחם. המטרה של המהלך הזה היא לא להגדיל הכנסה לחברה אלא לאפשר ללקוחות המרכז למצוא חניה. מאז שפתחו את מסוף התחבורה, אנחנו סובלים מאוד, החניון מלא כבר בשעה 7:30 בבוקר בתושבים שמחנים את הרכב, חוצים את הכביש ועולים לאוטובוס.
"מי שאינו לקוח וחונה זמן ארוך יותר, ישלם עבור כל רבע שעה 5 שקלים. החניה תהיה בחינם החל משעה 18:00 בערב ועד 7:00 בבוקר. גם מיום שישי עד ראשון בבוקר החניה תהיה ללא תשלום".
לדברי הנס מערכת החיוב בחניונים כבר הותקנה ותיכנס לתוקף תוך שלושה שבועות בחניון מור בעיר. בקניון חריש חיובי החניה יחלו לאחר חגי תשרי.
עמדות פרטיות – טרם הוסדרו בחוק
לצד המחסור בעמדות ציבוריות ומחסור בתקנות להפעלתן, בולטת תופעה נוספת, מחסור בהסדרה חוקית של התקנת עמדות פרטיות בבניינים משותפים, זאת למרות הצורך הגדול. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ-88.2% מבעלי כלי רכב פרטיים חשמליים טוענים אותם בעמדה ביתית בתדירות גבוהה (לעיתים קרובות או מדי פעם), כך עולה בדוח שפורסם בפברואר 2024.
למרות זאת, על פי דוח מבקר המדינה משנת 2023 הליקוי עליו הצביע כבר בדוח השנה הקודמת – לפיו קיים קושי תשתיתי ומשפטי בהתקנה של עמדות טעינה בבניינים משותפים – תוקן במידה מועטה בלבד. הותקנו תקנות בתחום הקמת תשתיות טעינה בבניינים חדשים, אולם המצב המשפטי של עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בבתים משותפים קיימים טרם הוסדר בחקיקה.
ומה קורה בחריש? בעיר לא קיימות תקנות בנושא הקמת עמדות טעינה בבתים משותפים קיימים, זאת למרות שחריש ברובה נבנתה בבנייה רוויה וללא תשתית מתאימה לנושא.
יפתח שטיין, חבר המועצה מטעם סיעת הליברלים ומחזיק תיק הקיימות: "עמדות הטענה ציבוריות זה משהו שצריך לחשוב עליו בטווח הארוך. קודם כל צריך לתת פתרון כבר עכשיו וכמה שיותר מהר לתושבים בעלי רכב חשמלי שצריכים להתקין עמדות פרטיות.
״השאלה שנבחנת היא איך בונים תשתית בת קיימה בשטחים המשותפים. יש כרגע בעיה מאוד גדולה של תקינה, של היכולת של דייר בבית משותף לייצר לעצמו עמדת טעינה פרטית. כיום, אם ועד הבית מתנגד לזה, אז לדייר אין דרך להתקדם בנושא. אני מכיר אנשים שפשוט נמאס להם לחכות לוועד והם התקינו בצורה עצמאית, העבירו כבל דרך הבית שלהם. עכשיו הוועד צריך להחליט אם להתווכח עם הדייר שפלש לשטחים משותפים או לחפש פתרון שיקדם אותם.
"זו כרגע המטרה הגדולה", מדגיש שטיין, "למצוא פתרונות בני קיימה שיאפשרו לנו לעזור להרבה אנשים בבת אחת. בימים אלו העירייה לומדת את הנושא כדי לקדם את זה בצורה פשוטה, זולה וזמינה לכל הבניינים בעיר. בביקור האחרון של שר האנרגיה בחריש, ביוני 2024, היתה לנו ישיבה בנושא".
לעדכן את התב"ע בחריש דרום
"בנוסף, צריך להסדיר את נושא עמדות ההטענה הפרטיות בפרויקטים החדשים שנבנים בעיר. כרגע,יש הנחיה גם בטרפז וגם בחריש דרום להכנת תשתית ל-100% מהחניות הפרטיות בבניינים. גם ההנחיות המרחביות שלנו מציינות זאת. השלב הבא הוא לעדכן זאת גם בתב"ע.
"מעבר לזה, צריך לדאוג גם לעמדות הטענה ציבוריות שיעמדו לרשות תושבים בלי עמדה ביתית או עבור מבקרים, אורחים ותושבי חוץ. זה לא חייב להיות מרוכז במקום אחד כמו תחנת דלק שכולם מתנקזים אליה, אלא במספר עמדות פרוסות ברחבי העיר לטובת כיסוי מירבי של השטח העירוני. גם על זה עובדים, אבל אין לי מסגרת זמן ידועה שאני יכול לומר מתי זה יקרה".
מזה משנה?! שיעשו עוד 300 עמדות, אם לא יאכפו את חניה של רכבי בנזין/דיזל על חניות אלו זה לא יעזור.
אשמח לשלוח תמונות של רכבים אשר חונים וחוסמים גישה לטעינה פה בחריש.
"עמדות מאוד-מאוד מהירות" תודה רבה על הפירוט הרב