לטייל עם הילדים ולהתחבר להיסטוריה: מסלולי טיול משפחתיים בקרבת חריש

באר זרעוניה בבנימינה. צילומים בכתבה: עמיקם הרפז

מבאר זרעוניה בבנימינה ועד הבאר הרומית במענית – שני מסלולים משפחתיים בקרבת חריש המשלבים היסטוריה, טבע ואטרקציות לכל הגילאים

לוח דירות חריש

מזג אוויר נהדר וחופשה ארוכה – תקופת סוכות היא מושלמת לטיולים. עם זאת, המלחמה, הטילים והכטבמ"ים שמגיעים לכל חלקה בארץ, משאירים את רובנו צמודים לכורסה ולממ"ד. אם בכל זאת תרצו לנשום אוויר צח ולטייל בסביבה, כדאי לוודא שזה העיתוי המתאים מבחינה ביטחונית או שתשמרו את המסלולים היפים שליקטנו עבורכם – לימים שקטים. שיבואו במהרה.

באר זרעוניה בבנימינה: הילדים ישאבו מים ואתם תנוחו

באר זרעוניה צילום: עמיקם הרפז
באר זרעוניה: שחזור מוצלח של מערכת השאיבה. פועלת ומשמחת ילדים. צילום: עמיקם הרפז

מחפשים שילוב מושלם של אטרקציה לילדים, אתר לפיקניק משפחתי וקורטוב היסטוריה? קבלו את מסלול באר זרעוניה שעובר במספר אתרים היסטוריים בבנימינה: באר זרעוניה וחאן זרעוניה (הסמוכים זה לה), אמת המים הרומית הבלתי גמורה, קטע משביל ישראל ושרידי אמת המים הרומית לקיסריה.

האטרקציה המרכזית לילדים היא באר זרעוניה המשוחזרת. זוהי באר אנטילית (ביוונית = משאבה) עם מערכת שאיבה קדומה ששימשה את חקלאי האזור עד להמצאתן של שיטות ההשקיה החדשות.

מערכת השאיבה של הבאר בבנימינה שוחזרה, והילדים יכולים להתנסות עצמאית בהפעלת הבאר ולראות כיצד מערכת המסילות פועלת ואת הדליים מגיעים למעלה המסילה, מתהפכים והמים נשפכים לתעלה וממנה לבריכת אגירה המיועדת להשקיה.

חאן זרעוניה צילום: עמיקם הרפז

הבאר היא חלק מחאן זרעוניה אשר נבנה בתקופה העות'ומאנית ושימש להתיישבות חקלאית וחוות ניסויים. לחאן יש היסטוריה עשירה והוא הוגדר כאתר מורשת לאומית. בשנת 2005 הוא עבר לידיים פרטיות. כיום הגישה למבנה ההיסטורי מוגבלת, אבל ניתן להתרשם מהמבנה ולקרוא על ההיסטוריה העשירה שלו. בצמוד לחאן ישנו גן רחב ידיים לפיקניקים משפחתיים.

האמה הלא גמורה חאן זרעוניה צילום: עמיקם הרפז
האמה הרומית הלא גמורה: הגן מתאים לפיקניק משפחתי

לאחר הביקור במקום אפשר לנסוע ברכב לאמת המים הרומית הבלתי גמורה וגם שם יש שולחנות קק"ל ומשטחי דשא שמותאמים למשפחות נופשות. מי שרוצה ללכת ברגל מבאר זרעוניה לאמת המים יכול ללכת בדרך העפר המקיפה את בנימינה ממערב.

יוצאים מחאן זרעוניה לכיוון צפון בדרך הנושקת לשכונת המגורים (שכונת יעקב) בבנימינה. ההליכה בדרך זו מקנה תצפית יפה לכיוון חוטם הכרמל, ההולך ומתקרב.

תצפית לחוטם הכרמל עמיקם הרפז טיול
תצפית לחוטם הכרמל

לאחר כ-1,100 מטרים הדרך מתעקלת בחדות מזרחה (ימינה) ואחרי כ-250 מטרים מגיעה לצומת דרכים. בצומת ממשיכים לכיוון דרום-מזרח (ימינה) וכעבור כ-200 מטרים מגיעים לגן אמת המים הרומית הבלתי גמורה.

ויש גם היסטוריה: האמה הרומית הבלתי גמורה נחשפה בשנת 1950 על ידי רופא חובב ארכיאולוגיה תושב המושבה. יסודות האמה הוקמו ככל הנראה במאה הרביעית, אולם בנייתה לא צלחה. בעקבות זאת נבנה בסוף המאה הרביעית "מעקף" סמוך לבית חנניה.

האמה הלא גמורה חאן זרעוניה צילום: עמיקם הרפז
האמה הלא גמורה: פרויקט שהרומאים לא הצליחו לסיים

אם נותרו בכם כוחות אחרי הפסקת האוכל ניתן להמשיך מגן אמת המים הבלתי גמורה עוד כ-250 מטרים עד למזלג דרכים החוסה בצילם של עצי פיקוס ענקים. במזלג הדרכים פונים בחדות צפונה (שמאלה, מעין פניית פרסה) והולכים בדרך המקבילה למסילת הרכבת כחצי קילומטר עד נחל תנינים.

במקום המפגש עם נחל תנינים עובר גשר הרכבת מעל הנחל ותחתיו עובר שביל ישראל, הפונה לכיוון מערב (שמאלה). הולכים עם שביל ישראל כ-300 מטרים עד מסעף דרכים בו פונה השביל שמאלה ליד שרידים של תחנת קמח "אבו נור" ואמת המים הרומית שמשכה מים לקיסריה. ממשיכים עם שביל ישראל כ-650 מטרים עד כביש 4 ועוברים מתחת לגשר לישוב בית חנניה. מתחת לגשר נראים בברור שרידי אמת המים הרומית. לאחר מעבר מתחת הגשר פונים בדרך לכיוון דרום (שמאלה) וממשיכים איתה קרוב לקילומטר אחד בשולי הישוב בית חנניה עד שמגיעים למעבר חקלאי מתחת לכביש 4 ופונים בו מזרחה (שמאלה) לכיוון בנימינה. חוצים את הגשר מתחתיו וממשיכים בדרך כ-330 מטרים עד בנימינה. במסעף הדרכים פונים דרומה וחוזרים לנקודת ההתחלה (סוף מסלול).

באר זרעוניה – מסומנת בכוכבית הצהובה. להנחיות הדרך סרקו את הברקוד

התחלה וסיום: באר זרעוניה רח' השיבולים בנימינה (מסומן בכוכבית צהובה).

כותבים ב־WAZE באר זרעוניה או בקישור לגוגל מפות באר זרעוניה (ובוחרים התחלה).

אורך המסלול: כ-5.3 ק"מ

רמת קושי: 30/100.

חפשו ביישומון WishTrip את באר זרעוניה או סרקו את הברקוד.

שביל השניים (הבאר הרומית במענית): היסטוריה וביקור אצל השכנים

הבאר הרומית טיולים עמיקם מענית
בור מים עתיק ששופץ בתקופת העלייה הראשונה ותרם להקמת קיבוץ מענית

אם תרצו לצאת להליכה רגלית קצרה ולספוג על הדרך קצת היסטוריה, זה בדיוק המסלול בשבילכם. נקודת היציאה היא מטיילת היער בחריש, בהמשך נעבור מתחת לכביש 6 לכיוון מענית והיעד הוא הבאר הרומית.

מסלול "הבאר הרומית במענית" (או הבאר הרומאית, כפי שמכריז השלט במקום) מתעד אירוע היסטורי ומכבד את זכרם של השנייםדשקה סטנצקי ואיסר טנקוס עובדי מקורות מכרכור, שבאו לבדוק את מפלס מי הבאר במקום ונרצחו על ידי פורעים ערבים בשנת 1937 (מאורעות תרצ"ו – תרצ"ט). רחוב "השניים" בכרכור נקרא על שמם.

רחוב השניים כרכור טיולים
רחוב השניים בכרכור, על שם שני הנרצחים בבאר הרומית במענית

קיבוץ מענית, הישוב הסמוך לחריש, הוקם על חורבותיו של הישוב היהודי מתקופת המשנה נרבתא. במקום נמצאו שרידים רבים מתקופה זו כולל באר שנעשה בה שימוש עד המאה ה-20. רינה ברקת, הארכיונאית של קיבוץ מענית, מספרת כי בתקופת העלייה השנייה רכש עשיר רוסי אדמות בסביבה וביקש שיחפרו בארות ויטעו עצי אקליפטוס לצורך יישוב יהודים באזור. אברהם לובזובסקי, חלוץ רוסי, התמנה למנהל העבודות של הפרויקט. במסגרת עבודתו הוא שיפר את הבור מימי הרומאים שנמצא באדמות המקום (ביידוס), העמיק והרחיב אותו ודיפן בבטון, ואף התקין סולם ברזל בבור, שאפשר לרדת לבאר ולבדוק את מצב המים. כמו כן, בנה מגדל מים ו-10 בתים, בהם תכנן ליישב משפחות.

הבאר הרומית טיולים עמיקם מענית
הבאר הרומית העתיקה בשטח קיבוץ מענית

פרוץ המרד הערבי והמאורעות בשנת 1936, שיבשו את התוכניות. לבתים לא נמצאו קונים והאזור נותר לא מאוכלס. עם זאת, עבודות האחזקה לא פסקו. בשנת 1937 נשלחו שני תושבי כרכור, עובדי מקורות בשם דשקה סטנצקי ואיסר טנקוס, לבדוק את גובה המים בבאר. פורעים ערבים רצחו את השניים ואת גופותיהם השליכו לבאר.

האתר עבר בשנת 2013 חידוש ושחזור על ידי תושבי מענית. פתח הבאר סגור ומולחם למניעת תאונות. הבאר נמצאת בשטח הקיבוץ ולכן ניתן רק לראותה מעבר לגדר, אולם היא סמוכה מאוד לשביל וניתן לצפות בה בפירוט.

פארק מגיני מענית טיולים צילומים: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי
פארק מגיני מענית: עצרו את הצבא העירקי במלחמת השחרור. צילומים: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי

מי שמעוניין להכיר פיסת היסטוריה נוספת ימשיך לפארק מגיני מענית. הפארק מנציח את גבורתם של חברי הקיבוץ, חברי תנועת השומר הצעיר שהגנו על הקיבוץ במלחמת תש"ח, בלמו את הצבא העירקי וקבעו את גבול מדינת ישראל דאז בפתחת נחל עירון.

ההליכה מחריש לבאר הרומית יוצאת מטיילת היער, עוברת תחת כביש 6 ואורכת בקילומטר לכל כיוון. מסלול ההליכה המעגלי הארוך יותר נמשך כ-5.1 קילומטר וכולל גם ביקור בפינת ירמי לזיכרו של ירמי טנא, בן קיבוץ מענית שנפל במלחמת יום הכיפורים, ותצפית על מצוקי נרבתא.

איך מגיעים?

תחילת המסלול ליד השלט המכריז על כניסה לטיילת היער (בצילום) ומשם יורדים מערבה לכיוון הפארק ואחרי כ-80 מטרים פונים צפונה בשביל סלול החוצה את הפארק.

טיילת היער
נקודת הכניסה לטיילת היער ברחוב אורן בצמוד לנקודת המשטרה

השביל מתפתל בתוך חורשת עצי אורן בין פינות "על האש" ושולחנות פיקניק. בפיצול הראשון, אחרי כ-50 מטרים, בוחרים בשביל השמאלי וממשיכים איתו כ-200 מטרים עד שמגיעים לקרחת יער משמאל לשביל. פונים שמאלה לכיוון כביש 6, חוצים את קרחת היער ואחרי כ-100 מטרים מגיעים למעבר תת קרקעי מתחת לכביש וחוצים לפארק מגיני מענית.

אחרי המעבר ממשיכים מערבה עוד כ-70 מטרים עד שמגיעים למזלג דרכים ובוחרים את השביל השמאלי. ממזלג הדרכים ממשיכים עוד כ-250 מטרים עד צומת השבילים הבא, הסמוך לגדר קיבוץ מענית. בצומת פונים שמאלה לכיוון דרום וממשיכים כ-300 מטרים עד צומת השבילים הבא, הגובל בחורשה. פונים ימינה וממשיכים לאורך גבול החורשה בדרך מתפתלת המתרחקת תחילה מגדר קיבוץ מענית ואחרי כ-400 מטרים מתקרבת אליה בחזרה, וממנה ניתן להשקיף על בית העלמין של הקיבוץ.

פינת ירמי בקיבוץ מענית. מתוך אתר ההנצחה של חיל התותחנים

ממשיכים בדרך ואחרי עוד כ-400 מטרים מגיעים לצומת דרכים שהימנית בהם פונה לכיוון שער הקיבוץ. כאן נעשה אתנחתא קלה ונצפה מחוץ לגדר בבאר הרומית (ליד השער נמצא שלט "הבאר הרומאית") בה נרצחו של תושבי כרכור בשנת 1937 בימי המרד הערבי הגדול. נחזור לדרך הראשית ונמשיך לכיוון מערב כ-100 מטרים עד מזלג הדרכים הבא, שם נבחר בדרך הימנית ונלך בה כ-150 מטרים עד צומת הדרכים הבא. בצומת זה נראה משמאלנו את פינת ירמי.

מצומת השבילים בו נמצאת פינת ירמי נרד בשביל לכיוון גדר הקיבוץ מענית ואחרי כ-80 מטרים נחבור לדרך הפונה שמאלה לכיוון דרום. הדרך עוברת בערוץ וחוצה את תוואי כביש 611 לחריש וכעבור כחצי קילומטר מגיעה לדרך רחבה וסלולה הפונה שמאלה לכיוון מזרח ומקבילה לערוץ נחל נרבתה. הדרך מפרידה בין יער מצר ויער מגיני מענית ומגיעה אחרי כ-1,200 מטרים לגשר כביש 6 מעל נחל נרבתה. נחצה מתחת לכביש 6 ומיד נפנה שמאלה לכיוון צפון לדרך העולה לכיוון חריש. הדרך במגמת עלייה ומקבילה לכביש 6 ואחרי כ-370 מטרים מגיעה למזלג דרכים בו בוחרים בשביל השמאלי. שביל זה מתקרב לשפת המצוק, ממנו ניתן להשקיף על מצוקי מחצבת נרבתה (זהירות, לא להתקרב לשפת המצוק). מנקודת התצפית ממשיכים צפונה ואחרי כ-150 מטרים חוברים לדרך רחבה שבצידה חומה אקוסטית. הולכים בדרך הרחבה כ-200 מטרים ובמסעף הדרכים פונים ימינה ומיד שמאלה לשביל טיילת היער של חריש ומסיימים.

מסלול שביל השניים טיול עמיקם הרפז
נקודת ההתחלה: טיילת היער בסמוך לנקודת משטרת חריש. לקבלת הנחיות דרך סרקו את הברקוד

התחלה וסיום (Trailhead): נקודת משטרת חריש במסעף רחובות אורן-שקד (מסומנת בכוכבית).

רושמים ב-WAZE משטרת חריש או בקישור לגוגל מפות משטרת חריש (ובחרים התחלה).

אורך המסלול: 5.1 ק"מ במסלול מעגלי. 2 קילומטר (הלוך חזור) עד לבאר הרומית.

חפשו ביישומון off-road את שביל השניים, הבאר הרומית במענית או סרקו את הברקוד.

מסלול שביל השניים טיול עמיקם הרפז
מסלול מעגלי מחריש למענית ובחזרה

לקריאה נוספת: טיולים בסביבה, אטרקציות לילדים, מסלולי הליכה ואתרים קרובים שאסור להחמיץ